I grunden är lärare personer som utövar myndighet mot barn.
Lärare har olika egenskaper.
I bästa fall är läraren en coach som stöttar barnen att ta för sig av livet.
I sämsta fall är läraren en myndighetsperson som fördelar livsmöjligheter så att personer med god bakgrund får goda möjligheter och personer med dålig bakgrund får dåliga möjligheter.
De som drabbas av den senare kategorin är oftast personer med socialt svag bakgrund. Det beror på att en sådan lärare inte förmedlar kunskap, istället blir det barnens omgivning som agerar kunskapsförmedlare. Sedan kommer läraren in och dömer barnen.
Sådana lärare väcker livslångt agg mot lärare, hos de barn som utsätts.
Gissa varför politiker på vänsterkanten vill reformera skolan?
Reformerna började på sjuttiotalet med professionaliseringsdebatten, där politiker på vänsterkanten menade att lärarens akademiska tillhörighet var skadlig. Man skulle ta in lärare från arbetslivet - snickare, murare, sjuksköterskor, eller läkare hade bättre förutsättningar att ge barnen en god start i livet än personer som satt instängda i en akademisk värld.
Man agerade kort sagt för att ta bort lärarens professionella tillhörighet. Akademikern ansågs i sig skadlig för barnen.
I linje med det genomfördes sedan ett antal reformer som alla syftade till att försvaga lärarnas ställning. Inte minst kommunaliseringen av skolan.
Nu har det gått fyrtio år sedan reformerandet startade. Det är dags att utvärdera reformerna.
Har situationen för de socialt svagare barnen blivit bättre? Har lokalsamhället får större inflytande på skolan och vad har det isåfall inneburit för barnen?
Dessvärre kan nog alla se att de problem man ville komma åt inte lösts. Vilket är naturligt eftersom problemet alltid varit att det finns mindre lämpliga lärare.
Det gäller meao att rekrytera rätt personer. Försvagar man medvetet yrkets ställning är risken stor att man försvårar rekryteringen av de lämpligaste lärarna eftersom urvalet kandidater blir mindre.
Så lägg ner aggressionerna politiker och försök göra något bra tillsammans med de professionella krafterna i skolan. Det behövs proffs i skolan, på samma sätt som det behövs inom andra yrken.
lördag 17 maj 2008
Konsten att utöva myndighet mot barn
Etiketter:
Göran Persson,
Lärare,
proffessionalisering,
reformer,
skola,
skolan